Likestilling, kvinner og sauna

Updated: Mar 14, 2019

Sørengas Badstue- og Helårsbadeanstalt inviterte til gratis badstue den 8. mars.

50 badeglade kvinner og menn var innom våre to badstuer mellom kl. 7.00-10.00

Saunaen er et sted der man kan oppleve likestilling og likeverd. Så snart man kommer inn i behagelig varme og damp, glemmes status og titler.

Kvinner som saunaens forvaltere

Tradisjonelt var det kvinner som saunaenes forvaltere i Finland. De ledet helbredende ritualer og behandlet ulike sykdommer med hjelp av massasje og blodsetting («kuppaus»). Om du var født på 1500 tallet i Finland, måtte du gå gjennom blodsetting flere ganger i året eller hver måned ved måneskifte.

Löyly eller «bestemor»

Visste du at damp i finske badstuer har et kvinnelig kjønn og kalles for «Löyly» eller «bestemor»? Folk I Finland trodde at Löyly er livets ånd; en ånd av ild fra forfedere som kunne helbrede sykdommer. Saunabesøk var et ritual og hadde hellig betydning i form av å komme tilbake til moderens livmor og oppleve gjenfødsel.

Skilsmisse på grunn av saunaforbud

Sauna (hammam) i Tyrkia var en viktig kvinnerett i Midtøsten. Kvinner hadde rett til å kreve skilsmisse hvis ektemannen nektet dem å gå i hammam. Grunnlaget for denne retten var profeten Muhammads ord: «Hammams hete og damp øker fruktbarheten, og dermed antall tilbedere av islam».

«Hammams hete og damp øker fruktbarheten,

og dermed antall tilbedere av islam»

Likestilling i badstua i 2019

I mange land i Europa sitter nakne menn og kvinner ved siden av hverandre uten at de opplever noen form for skam. Tradisjoner er ulike fra land til land og derfor kan turister få en kultursjokk på badstuer i Tyskland eller Tsjekkia der nakne kvinner og menn befinner seg i samme avdeling av saunaen.

Markering av 8. mars er like aktuelt i dag som før, vi gir oss ikke før vi har likestilling!

Kilder:

Bath: Essays on Ethnography and Medicine by Andrey Dachnik